Aardbeving - Reisverslag uit Curicó, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu Aardbeving - Reisverslag uit Curicó, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu

Aardbeving

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

01 Februari 2013 | Chili, Curicó

Hallo luitjes, dag 3 pas, maar de internetverbinding is goed, dus weer een update.

Ik ben na dag 1 op mijn slaapplek voor de eerste week terecht gekomen. Echt nog mooier dan ik had verwacht. Alle ruimte, natuur en bergen om je heen. Op foto's moeilijk vast te leggen. We hebben overigens uitzicht op de besneeuwde bergtop waar het vliegtuigongeluk met een rugbyteam is gebeurd waar de film Alive op is gebasseerd. Toch wel een leuk weetje.

In ieder geval super gastvrij ontvangen en ik heb een tweepersoonsbed, tv en eigen badkamer.
Bram heeft een Chileense vrouw, die opgegroied is op een schapenranch van 12000 hectare op Vuurland, dus die is de ruimte wel gewend. Er zijn ook twee super gave kids bij van 2 en 5. Van hen leer ik het meeste spaans.

De tweede dag heb ik veel werk verzet op kantoor voor mijn Plan van Aanpak voor de komende tijd. Ziet er goed uit.
Het kantoor is heel gezellig. Verder valt op dat iedereen van half 9 tot 2 onophoudelijk werkt. Dan gaat iedereen een uur lunchen in een restaurant en vervolgens werken ze tot ongeveer 7 uur door. Echt harde werkers!
Dit is niet te vergelijken met de wegwerkzaamheden-mensen. Er zitten dan gewoon drie mensen op een schep te leunen en te kijken naar 1 machine. Luie donders!

Na een lange werkdag hier op de ranch langs de bloemen gelopen en gepraat over hoe mooi het wel niet is om hier te telen. Echt gaaf hier.
Die avond bij het eten vertelde ik dat ik veel gemaild was vanuit Nederland over een aardbevind. Wij hebben er niks van gevoeld hoor, haha.
Bram en Paula vertelden wel hele indrukwekkende verhalen over de angstige tijd die ze hadden tijden de aardbeving van 2010, en de schade is hier soms nog steeds te zien.

Vandaag zijn we naar een hortensiateler geweest die problemen heeft met bloei. Effe tuinen is hier gewoon 200 km rijden, dus we zijn de hele dag op pad geweest. Het was heel interessant en de locals wilden ook echt luisteren naar mijn adviezen. Ik heb echt zin in mijn echte stageopdracht, want dan zal ik veel uitgebreidere adviezen kunnen geven.
Terug hebt ik in de Pick-up gereden. Echt een fantastisch landschap hebben we doorkruist.
Bijna thuis heb ik een belangrijke Chileense levensles geleerd: Rem nooit voor een hond, maar geef gas bij! Ik remde dus voor een zwerfhond, die het overleefde, maar vervolgens zat er een Chileen op me trekhaak. Ik schrok me dood, maar de Chileen komt naast me staan, zegt wat in het Spaans, kijkt niet eens naar de schade en zegt Adios met een glimlach. Zijn auto met schade, wij nergens last van, maar ze geven er hier gewoon niet zoveel om. Haha echt lachen hoe gemoedelijk het hier gaat.

Wat een lang lulverhaal van niks was dit eigenlijk;). Ik zal zo snel mogelijk kijken of ik wat mooie foto's kan uploaden, want het is hier wel echt mega mooi! Ik heb het iig super naar me zin, dus maak je om mij maar geen zorgen.

Ik heb nu al geleerd: wij westerlingen hebben een horloge, maar Chilenen hebben de tijd!


  • 01 Februari 2013 - 07:15

    Stella:

    Wow klinkt echt geweldig!!! Ben heel benieuwd naar je eerste foto s!! Dikke kus

  • 01 Februari 2013 - 08:07

    Marja:

    Zo, dat klinkt super goed. Ik zit met een big smile te lezen. En je hebt al veel indrukken opgedaan.
    Hebben je zussen net allemaal een horloge gekregen!
    Verheug me erop naar je Spaans te luisteren als ik er ben, leuk , kinderen als onderwijzer in de Spaanse taal.

  • 01 Februari 2013 - 09:09

    Ans:

    Echt heel leuk om je verhalen te lezen Ron, je zet me zelfs aan het denken met wat ik zelf verder wil! Geniet van je tijd daar! X Ans

  • 01 Februari 2013 - 18:18

    Ferry:

    Hey Ron,

    Dat klinkt allemaal goed ! Ik ben heel benieuwd hoe zij de afzet van hun producten regelen. Geniet ze en succes !

    Mvg Ferry

  • 02 Februari 2013 - 10:58

    Marja:

    Leuk datje nu eindelijkeen broertje hebt! Lang op gewacht en komt die zomaar aanwaaien.

  • 02 Februari 2013 - 11:08

    Ted:

    Klinkt weer goed sjonnie! blijven genieten goos!

  • 02 Februari 2013 - 14:22

    Jor:

    Klinkt wel ff goud man! Helemaal super dat je daar ook gewoon serieus genomen word en je wat kan betekenen voor de chileense tuinders! Iig veel plezier de komende tijd goosie!

  • 04 Februari 2013 - 12:44

    Ome Jan:

    Leuk positief verhaal! Zeker geen lul verhaal.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

  • 04 Februari 2013 - 13:15

    Johan:

    Ahhh, klinkt heerlijk man! Leuk dat je een toegevoegde waarde bent voor die Chilenen, altijd goed om te horen. Ik ben benieuwd naar de foto's. Maar iig goed om te horen dat je zo aan het genieten bent, echt top!

  • 05 Februari 2013 - 20:47

    Lenneke:

    Leuke schrijfstijl en verslagen, Ron!
    Die film Alive was trouwens niet zo lang geleden nog op tv.
    Enjoy it.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Stage lopen in Chili

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 10685

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Chili

Landen bezocht: