Gaucho - Reisverslag uit Valdivia, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu Gaucho - Reisverslag uit Valdivia, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu

Gaucho

Blijf op de hoogte en volg Ron

27 Maart 2013 | Chili, Valdivia

Me vorige verslag is alweer even geleden, dus ik ga weer is typen.

Ik ben twee weken geleden met de bus vanuit Quillota naar Curico gereisd, naar Bram (mijn opdrachtgever). Die bussen zijn hier enorm ruim en super goedkoop, verreweg de beste manier van reizen in Chili. Voor 200 km betaalde ik ongeveer 6,50 Euro, en je hebt meer beenruimte dan welke bus ook in Nederland.
In Curico heb ik het in het weekend geholpen op de farm met het koken van pioenen; tegen aaltjes. Dit met een 40 jaar oude machine, het leek net of we in een schuur illegaal alcohol stonden te stoken, moest een beetje denken aan die film die we daarover hadden gekeken in het hok;)
Verder heb ik vooral aan het zwembad gelegen. Het was zomers weer en moeilijk om eropuit te gaan met twee jonge kinderen, maar opzich ook wel een lekker rustig weekend. Zondag heb ik nog getennist met Bram, tegen twee Chilenen. We wisten deze razend spannende Daviscup ontmoeting in een 6-4, 4-6, 7-6 overwinning om te zetten:D

De week erna heb ik weer aan me stage gewerkt op het hoofdkantoor en mijn reis naar Valdivia voorbereid. Op woensdag vertrok ik met Bram om 6 uur richting Valdivia. We hebben de hele dag gereden en wat telers bezocht. Je zag het landschap veranderen van een soort droogachtig Spanje in het Franse platteland, tot ik in Valdivia in een soort Zwitserland/Finland kwam. Heel veel meren en rivieren hier, met heuevels en bergen die begroeid zijn met naaldbossen en graslanden. Super mooi en totaal anders. Ook me eerste bui meegemaakt in 7 weken, was even wennen!

Ik zit nu dus op me nieuwe bedrijf, waarvoor ik ook een adviesrapport ga schrijven. Het huis is weer fenomenaal en het uitzicht prachtig (ik zal wat foto's plaatsen) Het weer is wel wennen, het wordt hier herfst. Overdag is het nog wel 18-25 graden, maar af en toe regent het en de nachten zijn koud en mistig :(

De vrijdag hebben Veronica en Mario (mijn bazen) me de stad Valdivia laten zien. Het heeft veel Duitse invloeden, en dat is te zien in de bouwstijl. Verder is het een heel ruim opgezette stad, met overal rivieren en standje van meren en uiteindelijk allemaal baaien van de Grote Oceaan. Een bijzondere combinatie, zo een stad had ik nog nooit gezien. Heel mooi in ieder geval. We zijn weer lekker schelpdieren gaan eten en daarna naar een biermuseum hier geweest. Ze hebben hier een lokale Duitse bierbrouwer (Kunstmann) waar ze heel trots op zijn. Was wel lachen.

Zaterdagochtend ben ik in een bus gestapt richting Bariloche (Argentinie). Deze rit (8 uur) verveelde weer eens geen moment, wat een landschappen. Van de bossen, via wat moerassen in een soort Zwitserse heuvels met enorme meren, met op de achtergrond een besneeuwde vulkaan, wat wil je nog meer. Helaas heb ik er geen foto van kunnen maken in de bus. Uiteindelijk doorkruisten we het Andesgebergte, wat ook weer prachtig was. Twee grensposten later, wat wel erg langzaam ging, zat ik in Argentinie. Bariloche staat bekend als ski/avontuur/backpackers stadje. Dit was ook wel te zien, met allemaal mooie bergen om de stad en een groot bergmeer aan de rand van de stad.

Ik ben geld gaan wisselen om de taxi naar mijn hostel te betalen. In mijn hostel werd ik echter geadviseerd dit voortaan niet in een legaal kantoor te doen, maar in illegale winkelpandjes achterin een andere winkel. klinkt spannend, maar dat viel wel mee, en ik bleek hier gewoon ongeveer 35% meer geld voor me geld te krijgen, ideaal!
Ik ben 's avonds de stad ingegaan, maar de dag was al snel om na me lange reis. In de hostelbar heb ik gesproken met een Isrealier en een Uruguyaan, ik vond het leuk weer wat leeftijdsgenoten te spreken. Helaas is het hier nu laagseizoen, dus het hostel was vrij leeg.

Zondagochtend werd ik om 9 uur opgehaald om te gaan paardrijden, even een Argentijnse cowboy (Gaucho) uithangen. Hier kwam ik een leuke groep Amerikaanse studenten tegen die hetzelfde gingen doen. De tocht van 3,5 uur was fantastisch! Ik hou niet echt van paarden, maar hier hoort het gewoon bij de cowboycultuur, dus was het wel stoer!
We hebben door Patagoniese vlaktes gereden omringd door ruige bergen, en later door bossen en langs een groot, super blauw bergmeer. Het was een unieke ervaring, wat ik moeilijk uit kan leggen. Natuur is hier gewoon echt nog natuur, waar je niks hoort en niemand ziet.:D

De rit werd afgesloten met een Argentijnse Barbeque, en die zijn nog grootser dan Chileense. het was gezellig en terug in Bariloche ben ik met de Amerikanen mee gegaan. We hebben samen gekookt en bier gedronken tot een uur of 2. De volgende dag moest ik echter weer reizen en gingen zei al vroeg raften, dus toen was het tijd om te slapen. Het was in ieder geval heel erg gezellig; leeftijdsgenoten en een weekendgevoel is het enige wat ik hier weleens mis, en dat heb ik hier heel leuk gehad!

De terugreis was dezelfde als de heenreis, maar dan andersom. Weer mooi dus :p
Ik was uiteraard helemaal verrot en dook vroeg me bed in. Dinsdag weer gewerkt, en 's avond hadden Veronica en Mario een verjaardag, en ik besloot mee te gaan. Zo raak je echt betrokken bij de cultuur hier. Dit bleek opeens een redelijk arme familie te zijn. Het maakte best indruk op mijn wat voor een welvaartsverschillen hier helaas zijn, ze leefden echt heel krap enzo. Maar zo vriendelijk en gastvrij die mensen, ik zat weer is helemaal vol met vlees, taart en bier. Hier hebben we Chili achter de TV ook even naar een overwinning geschreeuwd tegen Uruguay, dus Brazilie 2014, here we come:p Haha, ze zijn hier best fanatiek in ieder geval.

Een verhaal typen van 2/3 weken is wel lastig, ik zal best een hoop vergeten zijn, maar hij is wel weer lang genoeg zo. Absoluut hoogtepunt was Bariloche, helaas zo kort, maarja stage gaat voor. Gelukkig kom ik hier met reizen waarschijnlijk nog eens langs. Verder is Valdivia wel echt prachtig, mooier en veelzijdiger dan het droge Chili in het Noorden.

Ik zal wat goede foto's zoeken, alhoewel ik er maar weinig heb gemaakt. Ma zal de enige zijn die mijn gevoel van dit gebied echt zal kunnen delen straks, geluksvogel!

Ow ja, Pa gefeliciteerd he!

Ciao!

  • 27 Maart 2013 - 23:39

    Jor:

    Klinkt allemaal weer best Sjon, en tof dat je weer ff een verslaggie schrijft! Geniet er iig lekker van goos, want t is hier dus gewoon heerlijk legendarisch koud (koudste maart ooit ofzo)..

  • 28 Maart 2013 - 02:02

    Mieke:

    Leuk verhaal weer Ron, ik ben net bij je pa geweest en morgen ga ik weer, maar dan tuinen.

  • 30 Maart 2013 - 12:35

    Ted:

    Klinkt weer super sjonnie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Stage lopen in Chili

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 10678

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Chili

Landen bezocht: