Bear Grylls - Reisverslag uit Quillota, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu Bear Grylls - Reisverslag uit Quillota, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu

Bear Grylls

Door: Ron van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Ron

19 Februari 2013 | Chili, Quillota

Ik heb op school geleerd dat je een pakkende en uitdagende titel nodig hebt om lezers te trekken. Maar ik zal weer beginnen bij het begin van vorige week:

Maandag en dinsdag weer veel gewerkt en aan me stage gezeten. Woensdag ben ik een dag met Dick op pad geweest. Om 7 uur vertrokken we. Allereerst gingen we naar de grote bloemenmarkt in Santiago, waar tuinders en verkopers hun bloemen verkopen. Mijn mond viel wel open van verbazing. Ontzettend moderne winkels in westerse stijl werden afgewisseld met armoedig kooitjes waar men gewoon wat bloemen in gooit en op de stoep smijt. Deze bloemen liggen met honderden op elkaar, krijgen geen water en zijn soms al dagen oud. Ik ben oprecht benieuwd wie die troep koopt.
Ik heb ook wat hortensia's gezien, maar de verkoper ervan hoefde alleen de bloemen te betalen die hij verkocht, dus dit zag er ook echt niet uit. (zie foto's)

Vervolgens ben ik met Dick richting de kust langs telers gegaan om onder andere Lysianthus en Gladiool te leveren. Veel telers hier bestaan vooral door overheidssubsidies, en het doet dan ook weleens pijn aan de ogen als je de kwaliteit ziet. Daarnaast is het wel grappig om te zien dat een teler hier op 200 vierkante meter meerdere soorten gerbera's, lysianthus en gladiool door elkaar teelt. Niet echt efficient, maar wel kleurrijk.

Om 5 uur kwamen Dick en ik aan in Litueche, waar ik met Bram al eerder was geweest. Hier deden we dus het laatste bedrijfsbezoek, en vervolgens moesten we nog 3 uur terug rijden. Om 11 uur kwamen we thuis, ik was helemaal kapot. Niet te geloven dat Dick vaak wel 2 of 3 keer per week zulke dagen maakt!

Donderdag kwam Bram langs en hebben we met zijn drieen aan een plan gewerkt voor de afzet van de hortensiaplanten. Ik moest vooral aangeven welke aantallen op welk moment klaar zouden zijn, en wat er dan nog mee moest gebeuren. Best wel moeilijk, maar ook leuk. Voelde me best belangrijk:P

Vrijdagavond was de zus van Karin (Dick zijn vrouw) jarig en was er hier een BBQ met familie. Niet normaal hoeveel kilo's vlees er hier weggewerkt worden. Het was erg gezellig en lekker, en na veel rode wijn, bier en rum-cola verscheen ik zaterdagochtend met een ouderwetse kater in de tuin :D

Zaterdagavond ben ik met het gezin in Vina del Mar gaan eten. De rit ernaartoe was echt prachtig. De kust is hier best wild, met veel spitse rotsen en woeste golven. Was echt gaaf. Op de boulevard had ik ook de mogelijkheid wat mooie natuurfoto's te maken, maar sorry Ted, dit ben ik vergeten;) Maar de rotsige kust met uitzicht op het verlichte, heuvelachtige Valparaiso was echt heel mooi!

Zondag kwam Bear Grylls in me naar boven. Ik ben alleen in de pick-up gestapt en via hobbelige wegen kwam ik bij Parc Nacional La Campana terecht. Dit is een nationaal park wat bekend staat om een zeldzame palmbomensoort, maar ook de heuvels en andere begroeiing zijn prachtig. Ik was een van de eerste en ben gaan wandelen. Het is echt het hoogtepunt van mijn reis tot nu toe. De omgeving was zo mooi. Het leek een beetje op het reptielenhuis in de dierentuin. Maar dan is het gewoon echt. En enorm groot. En je hoort helemaal niks. En de dieren en vogels zijn echt wild. Gewoon echt ontzettend gaaf dus.
Ik voelde me echt een beetje Bear Grylls die gedropt was en moest overleven:P. En ik kwam opeens dus ook echt een vos/hond/wolfachtige tegen. Ik dacht oeps! ''Dat kan toch niet gevaarlijk zijn in een park waar ik mag lopen?'' Maargoed, ik schrok toch wel, maar dacht terug aan al die survivalprogramma's die ik had gezien. Geef het beest niet het gevoel dat je bang bent en kijk hem niet in de ogen. Zo liep ik langzaam achteruit, best spannend.
Achteraf zal het best geen levensgevaarlijk beest geweest zijn, maar ik vond het wel kicken.

Ik heb uiteindelijk 20 km door de bergen gewandeld, dat had ik wel een beetje onderschat. Op de helft van mijn rondje werd ik moe, maar kwam ik gelukkig de plaatselijke taekwando-club tegen die op trainingskamp was. Zij hebben me een stuk op sleeptouw genomen. Uiteindelijk kwam ik nog bij een hoge waterval terecht. Hier heb ik gegeten en echt zitten genieten van het uitzicht. Het is een combinatie van bergen op de achtergrond, rotsachtige bergwanden met cactussen en palmen als begroeiing en heel veel bijzondere vogels erin. Ontzettend gaaf! Ik heb ook op 5 meter een soort kolibrie vogel in actie gezien, die al vliegend in een bloem zat te wroeten. Echt gaaf!

Maandag was de jongste dochter jarig (Ineke). Ik heb tot half 6 gewerkt en toen was het feest al in volle gang. Omdat het zomer is, was het feest buiten. Het was wel meer een kinderfeestje, maar opzich heb ik me prima vermaakt met die kinders. Ik had vanuit Valparaiso ook een cadeautje gekocht voor Ineke waar ze heel erg blij mee was, dus dat is gaaf.

Dinsdag (vandaag) vertrek ik naar Ovalle in het noorden. Bram en Dick reizen mee, want we gaan hier eerst een paar andere bedrijven bezoeken die zij ook graag willen zien. Uiteindelijk zullen ze me achterlaten bij ene Monica, een hortensiateelster waarvoor ik mijn eerste adviesrapport moet gaan schrijven. Ik hoop dat het net zo interessant en gastvrij zal zijn als mijn eerste weken in Chili.

Ik ben ongetwijfeld dingen vergeten, maar dit verhaal is wel weer lang genoeg. Ik zal wat foto's proberen te vinden die het verhaal een beter beeld geven.

Ciao!

  • 19 Februari 2013 - 18:22

    Mieke:

    Spannend Ron, wat een onderneming zo helemaal alleen in zo'n park.
    Geniet er nog maar van, groetjes.

  • 19 Februari 2013 - 18:47

    Johan:

    Lekker bezig baas, Klinkt allemaal weer goed moet ik zeggen!

  • 19 Februari 2013 - 19:04

    Bas:

    Je ben weer lekker bezig Sjon. Stil zitten is niet echt aan jou besteed en dat blijkt maar weer uit je verhalen. Goed om te horen dat je veel mag en kan doen, en dat je ook serieus genomen word. Spreek je goos! Cheers

  • 19 Februari 2013 - 19:34

    Roel:

    leuk verhaal, maar ik maak me wel zorgen om je drank gebruik...;)

  • 19 Februari 2013 - 21:16

    Kim Van Holsteijn:

    ik lig in een deuk! Kom maar op met de rest van je verhalen, groeten Kim

  • 19 Februari 2013 - 22:06

    Irene:

    Stoer en gaaf broertje!!! X

  • 20 Februari 2013 - 16:49

    Ron V W:

    Leuke foto's :)

  • 20 Februari 2013 - 23:04

    Joke Van Zanten:

    Leuk Ron om je verslagen te lezen en de foto's te zien .
    Zo krijgen we een beetje indruk van het land en van wat jij daar doet.

    Flink van je om er alleen op uit te gaan,maak het niet te spannend he.We blijven je volgen.
    groet van opa en oma van gina.

  • 20 Februari 2013 - 23:29

    Marja:

    Leuk om je verhaal te lezen na e.e.a al gehoord te hebben via Skype. En de foto's zijn mooi. En ook leuk om te lezen wie je allemaal volgen.

  • 20 Februari 2013 - 23:30

    Marja:

    Kan alleen de foto's vanaf de loopbrug niet zien, beetje jammer, maar dat hou ik tegoed als we elkaar zien.

  • 21 Februari 2013 - 19:50

    Zaad:

    Klinkt weer goed sjonnieboy, alleen spijtig dat de natuur foto's niet gemaakt zijn maar uiteraard zal ik hier op blijven hopen in de nabije toekomst. Maat geniet er van dan blijft ik genieten van je verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Stage lopen in Chili

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 10688

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Chili

Landen bezocht: