Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu

Valparaiso

Door: Ron van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Ron

10 Februari 2013 | Chili, Valparaíso

Weer een nieuw verslagje:

Afgelopen vrijdag weer een lange dag gewerkt. Aan het einde ervan kwamen twee collega's/zakenrelaties van Dick langs om te vergaderen. Om half 10 ben ik met ze meegegaan uit eten. Het waren twee Japanse Argentijnen of andersom. Het was in ieder geval gezellig met een lekkere Chileense rode wijn en kruidenbitter erbij. Zij hadden beiden ook een agrarische studie gedaan en hadden een eigen bedrijf opgericht, dus het was interessant wat over hun ideeen te horen.

Zaterdag ben ik eerder begonnen met werk en om 10 uur gestopt. Om 11 uur pakte ik namelijk de trein richting Valparaiso. Ik heb hier voor mezelf een nachtje in een hostel geboekt, want ik wilde ook wat van de omgeving hier zien. Als je plaatjes op internet zoekt van deze stad, begrijp je waarom dit een van de grootste toeristische trekpleisters is van Chili.

De treinreis van een uurtje was al prachtig. Het spoor ging door de heuvels en bergen heen, wat me een beetje deed denken aan de Sierra Nevada in Amerika, gecombineerd met de savanne begroeiing van Afrika. Het was dus heel mooi en de berggeiten, paarden en koeien lopen er in het wild rond.

Toen kwam ik in Valparaiso. Een kleurrijke, groene, bergachtige stad waar niks symetrisch is. Ik vond mijn hostel opvallend makkelijk. Hier werd me uitgelegd wat de mooie plekken in de stad waren, maar ook de vele gevaarlijke buurten waar je als toerist (zeker alleen) zelfs overdag beter niet kunt komen. Hier zijn berovingen heel normaal.
Ik ben die dag lekker zelf door de stad gelopen, wat echt prachtig en historisch was. Op foto's moeilijk vast te leggen wat je ervaart. Ik baalde er af en toe wel van dat ik hier maar alleen was, omdat samen genieten toch leuker is. Ik hoopte dus wat Nederlanders of Europeanen te treffen, maar het gezegde dat je Nederlanders overal ter wereld tegenkomt, gaat niet echt op voor Valparaiso.
Ik was het dus een beetje zat en kreeg een dipje, toen ik langs een jazzterrasje liep. Ik heb hier lekker koffie en bier gedronken in de schaduw met heerlijke muziek op de achtergrond en genoot weer helemaal van eht alleen zijn. Toen ontmoette ik ook een Engelse vrouw en heb wat ervaringen uitgewisseld. Was erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen, maar het was geen blijvertje:P

's Avonds ben ik dus tijdens het schemeren maar naar het hostel gaan lopen, omdat de weg al moeilijk te vinden was en het 's avonds dus best gevaarlijk is. Toen liep ik plotseling langs een pleintje waar 50 mensen stonden te swingen op zelfgemaakte sambamuziek. Heel intieme sfeer hing er en ik heb even lekker staan genieten. Ik lag uiteindelijk om 10 uur al op bed.
Zondagochtend was ik al vroeg wakker en ben ik lopend richtign het hoogste punt van de stad gegaan, waar het uitzicht prachtig was over de stad, de haven en de blauwe zee (weer moeilijk vast te leggen) Ook heb ik het oude huis van Neruda bezocht, wat een nobelprijswinnaar uit Valparaiso was volgens mij. In ben daar even uit de rij gestapt om in de schaduw te staan, en plotseling stonden daar eindelijk westerlingen op mijn plekje. Het Amerikaanse bejaardentehuis had haar uitje gepland volgens mij, dus ik kon achter 40 slome bejaarden plaatsnemen. Maargoed, toch weer even slap zitten ouwehoeren met die ouwe lui. Was wel grappig, maar jammer dat dit nou bijna de enige westerlingen waren die ik tegenkwam.
Neruda had in ieder geval een prachtig huis met meerdere verdiepingen met allemaal weer een prachtig uitzicht.
Hierna ben ik langzaam door steegjes naar de haven gelopen. In elk steegje waren muurschilderingen te zien en sommige kunstenaars waren ermee bezig. Het was super mooi en ook relaxt om deze sfeer te ervaren. Ik heb ook als een echte toerist op souveniers zitten jagen. Uiteindelijk heb ik de rest van de middag weer op een terras doorgebracht bij de haven. Weer een prachtig uitzicht en genoten van allerlei gekke mensen die langsliepen. Wat verder opavlt is dat de grote containerschepen hier naast de kleine toeristische passagiersbootjes varen, dat dat nooit fout gaat!

Wat verder enorm opvalt, is dat er extreem veel zwerfhonden rondlopen in de stad. Ze vallen je totaal niet lastig, maar het is toch apart, want ze liggen echt overal, ook op terrasjes onder stoelen en tafels. Daarnaast heb ik dus veel drollen op straat moeten ontwijken.

Ik weet zeker dat ik veel dingen die ik heb gezien ben vergeten hier te typen, maar het was in ieder geval leuk even weg te zijn en te genieten, want het is echt waar een super mooie, sfeervolle, kleurrijke, vrolijke stad. Het zou alleen misschien leuker zijn er niet alleen heen te gaan, maar samen.

Maargoed. Ik heb dus genoten, ook van me weekje hier op het bedrijf. Volgende week weer een week hard werken, maar ook meer bedrijfsbezoeken, vergaderingen en andere zaken op het programma. Ik kijk er naar uit, want het bedrijf is echt heel interessant.

Ik zal ook foto's plaatsen, maar als je een nog beter beeld wil hebben, zou ik adviseren Valparaiso eens te googelen bij afbeeldingen, het is echt PRACHTIG!

Ciao!

  • 10 Februari 2013 - 23:53

    Ted:

    Klinkt weer goed sjonnie en knap dat je zo in je eentje op pad gaat man!


  • 10 Februari 2013 - 23:54

    Ted:

    Ps. Ik mis een bepaalde via de whatsapp aangevraagde foto ;)

  • 11 Februari 2013 - 06:56

    Mieke:

    Stoer hoor, lekker alleen op pad, maar ik had van een lid van de fam. v Holsteijn ook niets anders verwacht.

  • 11 Februari 2013 - 09:03

    Marja:

    Leuke foto's en ik ben na ons Skype gesprekje weer wat wijzer geworden over een reisdoel voor mij. Succes deze week weer. x

  • 11 Februari 2013 - 11:31

    Johan:

    Lekker hoor sjon! Lekker alleen op avontuur uittrekken! Moet je gewoon blijven doen, kom je vanzelf wel Westerlingen tegen! En vooral blijven genieten! Succes met arbeiden. J

  • 11 Februari 2013 - 11:31

    Johan:

    Lekker hoor sjon! Lekker alleen op avontuur uittrekken! Moet je gewoon blijven doen, kom je vanzelf wel Westerlingen tegen! En vooral blijven genieten! Succes met arbeiden.

  • 11 Februari 2013 - 18:35

    Bas:

    Goed om weer een verhaal te lezen en foto's te zien. Ziet er goed uit gozer! Beetje Jazz op zijn tijd kan nooit kwaad! Geniet ervan

  • 12 Februari 2013 - 09:14

    Ans:

    Volgens mij heb jij de tijd van je leven daar, geniet er lekker van!

  • 12 Februari 2013 - 17:56

    Jor:

    Lekker bezig Sjonnie! Ziet er leip uit! En aardig gekke dat je er lekker zelf op uitgaat.. Kommie straks vanzelf wel een paar barre tuinders tegen! Hee veel plezier daaro!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Stage lopen in Chili

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 10686

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Chili

Landen bezocht: