Verliefd - Reisverslag uit La Serena, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu Verliefd - Reisverslag uit La Serena, Chili van Ron Leeuwen - WaarBenJij.nu

Verliefd

Door: Ron van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Ron

04 Maart 2013 | Chili, La Serena

Haha, maak je niet druk Gin, ik ben alleen dit weekend ook verliefd geworden op Chili!
Even goed nadenken. Ik ben gebleven bij mij kopermijnavontuurtje. Ik ben samen met Waldo dinsdag een kopermijn ingedoken. Volledig illegaal, zonder veiligheidsmaatregelen een gesloten mijn in gaan is wel spannend en gaaf. Het was een aparte ervaring. Ik denk dat we 250 meter konden lopen en toen ongeveer 10-20 meter zijn gedaald, maar ik had het gevoel dat we helemaal verdwaald waren.
Er hangt een aparte sfeer, stilte, duisternis en lucht in die gangen en het is best apart te bedenken dat 30 mijnwerkers er bij het ongeluk in 2012 maanden in hebben overleefd voordat ze gered werden.

Woensdag ben ik weer met Waldo de stad in gegaan. Na een rondje op Plaza Mayor hebben we weer flink vlees zitten bunkeren met wederom een fles rode wijn. Erg lekker, maar ik moet nog wel wennen aan iets meer dan 1 glas wijn bij het eten.
Donderdagavond was ik voor het eerst helemaal alleen op de farm. Best apart en stil. Ik ben gaan hardlopen en sporten met in de verte de ondergaande zon en de lichtjes van Ovalle. Echt mooi, hopen dat ik er een foto van heb gemaakt.

Vrijdag stond er een leuk weekend voor de deur. Ik ben na het werk met Andres (de manager) naar zijn appartement in La Serena gereden. Om 8 uur kwamen we aan, bleek het een appartement op 20 meter van het strand te zijn, echt zo een droomvakantie appartement. Hier werd gelijk het eerste weekendbiertje genuttigd. Andres heeft 6 zonen, waarvan er maar 1 thuis was, Joaquim. Hij is 19 en een studievriend van hem was er ook en om 9 uur (haasten) gingen we met zijn drieen de stad in om drank te halen. Best apart met twee vreemde gasten, maar ze spraken gelukkig Engels en hadden dezelfde weekendmentaliteit als wij in het Westland. We gingen naar een huis van een vriend, waar iedereen dus zelf drank meeneemt en in de achtertuin wordt opgedronken. Of eigenlijk meer gezopen. Die gasten hebben geen zin om in de discotheek drank te betalen, dus ze zuipen hier rum-colaatjes weg alsof het niks is. Ik ging al snel over op een lekker rustig tempootje bier, want ik was al even geen stappen meer gewend.
Uiteindelijk hebben we heel die discotheek niet eens gered en zijn we op een sweet-16 poolparty in een villa beland. Was wel grappig, vooral omdat iedereen er mega dronken was, maar we gingen om 3 uur maar eens lekker naar huis.

Zaterdag stond ik vrij fit op en om 10 uur zijn Andres, zijn vrouw (Veronica) en ik La Serena ingegaan om wat kerken, pleinen en handgemaakte-verkoop-stalletjes te zien. Het is een grote stad, maar met een heel relaxte Spaanse sfeer. Ik zou in deze stad veel makkelijker willen wonen dan in de drukke Nederlandse stad. Vervolgens zijn we naar Elqui Valley gereden, zo’n 100 km verder. Dit is een 250 km lange vallei tussen twee gebergtes in, die steeds smaller wordt. Wat opvalt (naast nogmaals een droogstaand stuwmeer) is dat de bergen mega mooie mineraal kleuren hebben, rood/bruin of blauw-achtig. Verder is het erg mega droog, maar in de vallei van enkele 100en meters breed stroomt een rivier en is het dus opeens heel groen. In een restaurantje hebben we daar licht geluncht: een biefstuk van 400 gram met rijst, salade en empanadas, man dat blijft wennen dat zware eten tussen de middag hier.
Zaterdagavond werd er in ons appartement gedronken, net als gisteren was iedereen er weer klaar voor om dronken te worden. Haha ik heb niet eens rum meer gedronken, want aangeschoten leek me wel genoeg. We zijn nu wel in een discotheek beland (Oxygena) en dat was echt gaaf. De dansvloer is hier wat groter en dichter bevolkt dan in Nederland, en echt iedereen gaat dansen. En dat dansen is hier ook wat sensueler en uitdagender dan in NL, zeker leuk om mee te maken:P
Haha, maargoed, ook hier heb ik weer nieuwe mensen leren kennen in een mengsel van spaans/engels. Ik heb er wat contacten aan overgehouden, dus ik verwacht er volgende week wel weer te lopen

Zondag was ik te brak om om 9 uur naar een boot te gaan om dolfijnen/walvissen te spotten. Eigenlijk stom dat ik dit heb gemist, maar er komt vast nog wel een kans. Ik ben met Andres en Veronica ‘s middags naar Coquimbo gegaan, de havenstad die tegen La Serena ligt. Hier hebben we van het uitzicht genoten, zijn we het milenium cross ingeklommen (een 90 meter hoog kruis ter herdenking van het nieuwe milenium met uitzicht ook la serena en coquimbo) en hebben we weer schelpdieren en vis geluncht. ’s Avonds ben ik lekker op het strand van de ondergaande zon gaan genieten. Dit was echt een topweekend. Ik heb eindelijk veel leeftijdsgenoten ontmoet, heb lekker los kunnen gaan, heb weer prachtige natuur gezien en ook de stad La Serena beviel me meer dan goed. Een grote stad met alles wat daarbij hoort, maar een dorps/vakantie/surf sfeertje, ideaal.
Maandag om 5.45 ging de wekker weer om naar Ovalle te rijden voor een nieuwe stageweek. Dat was wel weer even omschakelen.

Wat stage betreft. Mijn onderzoek gaat goed. Ik kan veel goede adviezen bedenken en sommige ervan zijn we al aan het uitvoeren. Als je daar dan het resultaat van ziet is dat wel gaaf. Verder moet ik af en toe wel wennen aan de rustige mentaliteit. Als je even 1 gegeven nodig hebt om door te kunnen gaan, moet je daar soms net 2 dagen op wachten, waardoor je net niet lekker door kan gaan.
Maarja, al die relaxte mensen kan je het hier moeilijk kwalijk nemen. En uiteindelijk komt het allemaal goed.

Deze week hoop ik voor dit bedrijf mijn advies af te krijgen, en ik denk dat er van het weekend nog 1 keer een tripje La Serena ligt te wachten. Walvisjes spotten misschien, en denk weer stappen, want de week erna vertrek ik weer en weet ik niet wat me te wachten staat.
Maargoed, alles gaat dus prima en ik besef me nu eigenlijk pas echt goed in wat voor een mooi land ik zit!:D

  • 04 Maart 2013 - 23:34

    Marja:

    Ha die Ron. Dat zijn nog eens mooie verhalen. Blijft er nog over om samen van te genieten of ga ik met jou gewoon in de herhaling? Leuk als je walvissen zou kunnen spotten, maar dat is de verrassing voor komend weekend. xx

  • 05 Maart 2013 - 00:16

    Mieke:

    \wat een heerlijk weekend, dan is het hier maar saai, kan beter ook maar met Marja meegaan :-)

  • 05 Maart 2013 - 09:36

    Stella:

    Leuk ron!! Je hebt er zichtbaar van genoten!!

  • 05 Maart 2013 - 17:23

    Y:

    Cool om te lezen dat je het zo bar naar je zin hebt broertje! X

  • 06 Maart 2013 - 17:45

    Ted:

    Klinkt goed sjonnieboy en eindelijk de gevraagde natuurfoto's! Geniet maar hard door sjonnie!

  • 10 Maart 2013 - 16:32

    Elly:

    Beste neef,
    Wat een mooie verhalen uit het fraaie Chili waar je nu al je hart aan verpand hebt. Wat missen we hier dan het terrasjesleven en de sunshine. We gaan de schaatsen maar weer uit het vet halen. En je stage verloopt ook voorspoedig, ook al is het hard werken. Heel veel succes en heel veel plezier, voor je het weet is het alweer voorbij! Groet Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Stage lopen in Chili

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 10687

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Chili

Landen bezocht: